Seriál Mad Men oslávil 10 rokov. Prečo sa pre nás stal učebnicou?

Pamätám si, ako som prvýkrát videla ponuku pracovnej pozície v Restartupe. Inzerátu dominovala čiernobiela fotografia šiestich postáv s kapitálkovým nadpisom Mad Men. V požiadavkách sa okrem iného písalo, že vhodný uchádzač by mal byť obsesívnym divákom tohto seriálu. Zamračila som sa a pousmiala zároveň. Netradičný inzerát, vravím si.

Chvíľu som váhala, či si mám vôbec posielať CVčko. O seriáli som v živote nepočula, nespĺňala som teda jednu z úhlavných požiadaviek. Napokon som životopis poslala a seriál, ktorý minulý týždeň oslavoval desaťročie od odvysielania prvej epizódy, si poctivo pozrela. Urobila som tak dve z kľúčových rozhodnutí môjho života.

madmen_rst
Mad Men je seriál jediný svojho druhu a odohráva sa v prostredí americkej reklamnej agentúry. Mapuje pracovné a súkromné osudy neurotikov z Madison Avenue v históriou poznačenej atmosfére 60 a 70-tych rokov. Pri svojich televíznych začiatkoch to mal ťažšie ako iné seriály. Neuľahčil si to totiž ani kriminálnou, detektívnou či nemocničnou zápletkou, ktoré tak dobre predávajú. A predsa sa stal legendárnym. Je výnimočný pre skvelú prepracovanosť scenára a unikátnosť každej jednej postavy. Ani jedna nie je ako druhá.

Čo však Mad Men znamená pre nás ako kreatívcov? A špeciálne kreatívcov, ktorí sa angažujú v politických kampaniach? Prečo sa vôbec stal našou učebnicou? Šialenci z Manhattanu predsa tvoria kampane pre komerčné produkty ako cigarety, luxusné autá či rúže, nie pre politikov. Ako však hovorí môj obľúbený neobľúbenec Pete Campbell, ktorý má v seriáli na starosti vzťahy s klientmi: „Aj prezident je produkt. Nezabúdajte na to.“ Navyše množstvo ďalších výrokov, ktoré v seriáli zazneli, sú univerzálne a radi ich našim klientom opakujeme. Ktoré sú to? Nižšie ponúkame 3 z nich.

1 Ak sa ti nepáči, čo hovoria, zmeň tému

Tento výrok zvykol opakovať kreatívny riaditeľ agentúry Don Draper svojej chránenkyni Peggy. Tá tento princíp uchopila pri kampani na Heinz kečup a prvýkrát vtedy prerástla svojho mentora.

V politickom marketingu to znamená, že pokiaľ necháte oponentom priestor, aby na vás vytiahli témy, v ktorých sa necítite komfortne, budete sa musieť pred voličmi obraňovať a svoje konanie zdĺhavo vysvetľovať. Uviaznete v polohe, kedy reagujete a už len pristanete na diskurz nastolený protivníkom. Naopak platí, ak nastolíte tému vy, v nevýhodnej defenzívnej pozícii sa ocitnú práve vaši oponenti. Vy sa stanete tými, čo udávajú tempo a spôsob, akým sa o téme hovorí. Ak máte kostlivcov v skrini, neriskujte, že o nich začnú hovoriť iní. Vyjdite s nimi na svetlo sveta prvý a povedzte to sami tak, aby ste vyšli z toho príbehu ako hrdina. Nie ako darebák.

2 Uspeješ, ak sa odlíšiš, nie ak zapadneš

Peggy začínala ako nenápadná sekretárka s odstávajúcimi ušami a skončila ako úspešná copywriterka, ktorá sa vedela presadiť aj v tvrdej mužskej konkurencii. Prvýkrát si ju zodpovední všimli, keď si na focusovej skupine nevybrala na skúšku ani jeden zo stovky rúžov, lebo ten, čo sa jej páčil, si ukmínila rýchlejšia kolegyňa. Keď sa jej copywriter Freddy pýtal, prečo si nevybrala žiadny, však mohla mať aspoň nejaký, odpovedala: „Nemyslím si, že ktokoľvek by chcel byť len jednou zo stovky farieb v škatuľke.“

Odlíšiť sa a byť vo svojej odlišnosti autentický, vedie k úspechu. Čo k úspechu nevedie, je snažiť sa silou mocou zapadnúť a byť presne ako ostatní. Táto cesta vedie len k priemeru. Peggy zvykla hovoriť: „Nikdy by som neodporúčala imitáciu ako stratégiu. Skončíte druhý, čo je veľmi ďaleko od prvého.“

Nájdite silu a sebavedomie vo svojich silných stránkach a na tých prerozprávajte svoj príbeh. Šokujte, prekvapte a buďte originálny. Ocitnete sa tak o krok bližšie k cieľu, ktorý ste si vytýčili.

3 Počkaj, kým budeš pripravený

„Viem, že chceš všetko v minúte, ako potom zatúžiš. No niekedy je lepšie vyčkať, kým si na to pripravený,“ povedal Draper Campbellovi potom, ako ho Draper bez slova nechal v štichu krátko pred plánovaným stretnutím s významným klientom. Campbell napriek nečakanej zmene plánu nespanikáril a klienta získal. Don ambicióznemu mladíkovi neskôr prezradil, že sa nebál nechať ho sám, lebo vedel, že tentokrát už na to má. Dal mu preto konečne príležitosť, na ktorú si Campbell trúfal už dávno predtým.

Napriek tomu, že politika je rýchlo meniaca sa záležitosť, oplatí sa držať svoje ambície na uzde. Venujte príprave kampane toľko času, koľko si zaslúži. Pokiaľ si poctivo stanovíte svoj cieľ; stratégiu, ako sa k nemu víťazne prepracovať a porozmýšľate, aké taktické nástroje využiť a hlavne kedy, máte väčšiu šancu na výhru, ako keď strieľate síce rýchlo, ale totálne mimo.

Seriál Mad Men oslavuje desiate narodeniny, no v skutočnosti je nesmrteľný. I keď tento článok ponúka len zlomok z toho, čo zažijete pri sledovaní samotného seriálu, dúfam, že ste aspoň čiastočne pochopili našu vášeň preň. A ešte o to viac jej porozumiete, ak si ho pozriete celý. Desiate výročie je na to skvelou príležitosťou.

Anna Šovčíková

Súvisiace Blogy