Davos v Texase

Zelenáči to majú ťažké. Po jednom bezradnom dni to dôjde aj tým zatvrdtnutejším. Ono je to vlastne logistické cvičenie. S jednym cieľom – doraziť do rady načas. Na všetko sa stojí. V rade na workshop, v rade na prezku, v rade na kávu v Starbucks. Rad sa disciplinovane kľukatí a so stúpajúcim adrenalínom sledujete organizátorov ako počítajú ůčastníkov pred dverami do perfektne klimatizovanej hotelovej konferenčky. Napadá vás počitanie kusov dobytka v slnkom zohriatej prérií neďaleko. Keď sa blížia k vám, pred vami aj za vami vzduch oťažie nervozitou. Potom príde chladný rozsudok. Organizátor s úradnou strohosťou texaského šerifa oznámi, že ste posledný v rade alebo prvý na čakačke. Ak je to prvá možnosť, máte pocit, že ste vyhrali tučný jackpot. Nie je ostych prejaviť trošku emócie. Ak druhá, primeraná nadávka precedená cez zatnuté zuby je na mieste. Odteraz to bude “policy“ jeden von a jeden dnu. Pár vytrvalcov v tom s vami zostane, ostatní sa postupne zahĺbia do svojich plánovacích aplikácií v smartfónoch a rýchlosťou svetla odfrčia na iné “sessions.” Druhý deň konferencie už každý počíta s plánom B. A ešte si za ten adrenalín a diskomfort aj nehorázne zaplatí. Vitajte na South by Southwest (SXSW) v texaskom Austine.

Everything is bigger in Texas

Digitálny Davos, jarné prázdniny alebo taká sofistikovanejšia Pohoda. Podujatie znesie všetky tri prívlastky. SXSW beží od roku 1987, kedy skromný hudobný festival prvýkrát rozvíril vlny v tomto pomerne ospalom hlavnom meste Texasu. To samotné má asi o polovicu viac obyvateľov ako Bratislava. Dovtedy bola v meste lákadlom pre návštevníkov iba neorenesančná budova štátneho kapitolu (inak väčšia ako budova federálneho kapitolu vo Washingtone D.C.), Texaská univerzita a prezidentská knižnica Lyndona Johnsona. Organizátori na začiatku očakávali aspoň 100 ľudí. Prišlo ich sedem stoviek a podujatiu aj mestu narástlo sebavedomie. Od roku 1994 k hudobnému festivalu pribudol filmový a multimediálny, ktorý sa v roku 1999 transformoval do multimediálno-technologicko-startupového pod názvom “SXSW Interactive.“ Odkedy má SXSW domicil v Austine, mesto sa vypracovalo na jednu z najžiadanejších destinácií v technologickej a startupovej komunite. Stále častejšie dobýva rebríčky pre ideálne bývanie a prácu. Dnes tu sídli jeden z najprestížnejších startupových akcelerátorov Capital Factory, ale aj svetová centrála korporácie Dell. Nie je to však nič v porovnaní s príjemnými jarnými teplotami v mesiaci marec, kedy sa každoročne Austin na viac ako týždeň zmení na jednu veľkú konferenčnú plochu, ktorá musí absorbovať desiatky tisíc návštevníkov.

Centrum mesta to schytáva najviac. Väčšina prestížnych hotelov a konferenčných centier v “downtowne” sa zaplní účastníkmi z globálnej dediny, ktorých dokonale spoznáte podľa farebne odlíšených menoviek na krku. Aby ste sa v tom množstve menoviek vyznali, poslúži vám dômyselná aplikácia na smartfón SXsocial, vďaka ktorej sa môžete podľa vlastných kategórií zoznámiť s ľuďmi od fachu alebo ich rovno nájsť sedieť okolo seba v konferenčke. Networking tak ide ako po masle a o „small-talk“ na zoznámenie nie je núdza.

Firmy a prezentujúci zaberú tiež väčšinu priestoru v uliciach mesta. Cesty okrem bežnej dopravy zahustia shuttles prepravujúce na chôdzu lenivých, ktorý si v kolóne môžu postáť aj v autách bežiacich pod u nás stále neznámou službou Uber (mobilná aplikácia umožňujúca odvoz cez crowdsourcing). Tí enviromentálne uvedomelejší cestujú v cyklotaxíkoch. Ostatní môžu chôdzou a behom zhodiť pomerne slušný objem kalórií. Jarný detox ako z Bukovského sna.

SXSW je mixom všetkého. Kým ľudia z Interactive behajú z prezentácie na workshop, z hotela do konferenčného centra, či zúrivo networkujú, ulice sa plnia performermi rôzneho druhu a kvality. Po západe slnka sa centrum Austinu mení na žiariaciu party ulicu. Je tu supermarket zábavy. Môžete si vybrať z množstva výkladov a neprekvapí, keď uprostred preplnenej ulice vedľa sporo odetej dievčiny ukazujúcej svoju akrobatickú obratnosť s hula hoop narazíte na partičku kresťanských aktivistov s krucifixmi v ruke, kričiacich do davu megafónom heslá o obrátení a spáse. Domáci zatnú zuby a prežijú. Nakoniec, z príjmov za týchto pár dní žijú niektorí Austinčania celý rok. Napríklad parkovné v okoli konferenčných centier zázračne narastie o 300 percent. Alebo naša domáca v tichšej rezidenčnej časti Austinu, ktorá nám prenajala izbu cez populárnu službu Airbnb (webová služba umožňujúca prenájom časti vlastných nehnuteľností). Bývať na tejto akcií v snobskom hoteli by bol azda hriech.

Next big thing

A prečo digitálny Davos? Ako to už býva, tábory sú minimálne dva. Jeden tvrdí, že časy digitálnej zlatej horúčky na SXSW sú dávno preč. V roku 2007 tu štartovala sociálna sieť Twitter, rozprával zakladateľ konkurenčného Facebooku Zuckerberg, kým v roku 2009 tu oficiálne odpálili sociálno-lokalizačnú službu Foursquare. V roku 2015 to už môže byť len nostalgia a marketing na predávanie drahých lístkov. Druhý tábor tvrdí, že “genius loci” zostáva. Ak sa chystá vo svete technológií niečo veľké, prvé lúče svetla uvidíte práve tu. Niekedy len medzi riadkami. Pravda bude tradične niekde uprostred. Od boomu mobilných aplikácií sa SWSW presúva do tajomných kútov medicíny, virtuálnej reality, hier, robotov, veľkých dát, umelej inteligencie a ďalších lákavých sfér. Hitom tohto roku boli wearables, teda rôzne inteligentné náramky, či prívesky, ktoré vám o vás a vašich denných návykoch prezradia viac dát, ako ste schopný zniesť a uniesť. Skrátka, v Austine sa zletia všetci, ktorí snívajú vo veľkom. A aj tí, ktorí menia sny kapitálovo na skutočnosť. A astronomické tržby.

Nie je v silách človeka vidieť a spoznať každého, a tak si všetci vyberáme svoje témy. Ak vás drží neuromarketing a psychológia správania spotrebiteľa, navštívite inšpiratívneho Daniela Pinka (jedného z najpopulárnejších autorov bestsellerov o psychológií), aby ste zachvíľu šprintovali o dve míľe ďalej na session s Virgin Atlantic (letecká spoločnosť, ktorú vlastní Richard Branson) o kampani na letisku Lovefield v Dallase (ten názov si skrátka kampaň pýta). Pozriete si prezku o tom ako sa vizualizuje Umenie vojny od starovekého čínskeho stratéga Sun Tzu a po troške networkingu skončíte niekde na workshope o  správnom dizajne infografík. Ak vás chytí chuť po vesmíre a jeho objavovaní cez moderné technológie, nebudete stíhať šprintovať medzi prezkami Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a SpaceX (dodávateľ NASA v oblasti súkromých kozmických lodí pre Medzinárodnú vesmírnu stanicu). Na každom rohu narazíte na nejakého astronauta alebo riaditeľa programu Hubblovho vesmírneho teleskopu. Máte pocit, že sú tu všetci. Pokiaľ ráčite umelú inteligenciu, pozriete si pár dychberúcich ukážok alebo filozofických debát o tom, kedy nás ovládnu a premôžu stroje. Vaše predčasné ilúzie nakoniec rozbije profesor umelej inteligencie zo Stanfordskej univerzity, ktorý sa hlasovej služby Siri vo svojom iPhone spýta na to, čo je to umelá inteligencia a automatizovaný hlas mu na pobavenie publika odpovie, že nemá dostatok informácií.

Táto inflácia obsahu je okorenené o veľkú „trade show“ plochu, kde sa prezentujú krajiny so svojim inovatívnym prostredím, agentúry ako NASA alebo nádejné startupy. Nájdete tu najnovšie 3D tlačiarne, aj bizarné japonské slečny v bionicko-robotických oblekoch, ktoré vás vystrašia, keď práve hľadáte cestu von. Na inom mieste vystavujú startupy aktívne v medicíne, paralelne s tým beží trhovisko pre neziskovky pod taktovkou Google a desiatky ďalších aktivít. Človek ľutuje, že tu namiesto Foursquare neodpálili službu na nafukovanie dostupného času.

Slovensko má značku Aeromobil

Čitateľ sa isto pýta, ako v tom všetkom obstálo Slovensko. Pýta sa to aj autor tohto článku a nemá jasnú odpoveď. Na trade show naša značka chýbala. Našli sme tu stánok Rakúšanov, pomerne opustený. Vo svojej festivalovej brožúre hovorili aj o Bratislave v synergií s technologickým potenciálom Viedne. Vielen Dank. Z EÚ tu bola každá významnejšia krajina, pre férovosť treba povedať, že chýbali Poliaci aj Česi. Maďarské firmy mali zastúpenie v stánkoch startupov. Mimochodom, vedia ako sa predať. Kým malá slovenská komunita SXSW bola hosťom u Petra Kmeca, nášho veľvyslanca v USA a Martina Valka, honorárneho konzula v Dallase, na skromnej recepcií v malej reštarurácií tak trochu mimo centra diania (veľká vďaka obom pánom aj za to), Maďari deň predtým zorganizovali v jednom z hotelov medzinárodný meetup. Ich posolstvo bolo jednoduché a na lokálnu cieľovku účinné: “Made in Budapest: Half the Cost and a Day Ahead.

Skutočným reprezentantom značky Slovenska tak zostali značky startupov. Niektoré prezky sprevádzal interaktívny konferenčný systém Sli.do od Petra Komorníka. Zahviezdilo však známe lietajúce auto Aeromobil od Štefana Kleina a Juraja Vaculíka, ktorému sa dostalo veľa pozornosti počas konferencie, aj po nej. Škoda, že sa aspoň jeden exemplár nepodarilo prepašovať na výstavnú plochu. Pravda, v prípade jednej aj druhej značky sa málokto dovtípil, že ide o produkt „Made in Slovakia.” Ak nechceme zostať krajinou výrobných pásov, musíme pre značku Slovenska, aj našich startupov urobiť viac. Sympatické sú návrhy tímu nášho veľvyslanca Kmeca z Washingtonu, ktorí by radi nabudúce videli spoločnú prezentáciu krajín V4 a ich potenciálu. Všetky cesty môžu smerovať do Ríma, ale každý marec smerujú do Austinu. Tak aby sme nezablúdili.

Michal Novota