Prvý prieskum bez Mistríka zachytil silnú vlnu Čaputovej

Konzultačná spoločnosť Restartup uskutočnila v spolupráci s firmou Axepto a kuriérskou spoločnosťou Slovak Parcel Service ďalší experimentálny prieskum, v ktorom merala preferencie prezidentských kandidátov. Prieskum sa uskutočnil 27. februára 2019 na celom Slovensku od 10:00 do 14:00, a to iba deň potom, ako z kampane odstúpil jeden z favoritov, Robert Mistrík.

Kuriéri na domácich adresách oslovili celkom 1387 respondentov, ktorí deklarovali, že sa zúčastnia najbližších prezidentských volieb. Na základe výsledkov vedie v prieskume s prehľadom Zuzana Čaputová s 37,9%. Nasleduje Maroš Šefčovič s 13,5% a trojicu prvých troch kandidátov uzatvára Štefan Harabin s 9,8%.

Respondenti odpovedali na otázku: „Ak by sa prezidentské voľby konali už túto sobotu, ktorému kandidátovi by ste odovzdali svoj hlas?

Ako by dopadlo druhé kolo?

Respondenti odpovedali aj na otázku ako by volili v druhom kole pri troch kombináciách kandidátov Čaputová, Šefčovič a Harabin. Podľa prieskumu by Zuzana Čaputová porazila Maroša Šefčoviča (64,5% k 35,5%) aj Štefana Harabina (71,1% k 28,9%). Štefana Harabina by porazil tiež Maroš Šefčovič, a to s 61,6%.

Spoločnosti Slovak Parcel Service (SPS), Axepto a Restartup sa opäť spojili, aby vyskúšali inovatívny spôsob uskutočňovania kvantitatívnych spotrebiteľských prieskumov a prieskumov verejnej mienky. Vďaka tabletovej platforme, ktorú pre kuriérov SPS vyvinula spoločnosť Axepto, môžu verejnú mienku a spotrebiteľské preferencie popri doručovaní zásielok zisťovať samotní kuriéri. Odpovede respondentov sa odošlú a zaznamenajú v elektronickom systéme okamžite. Klient môže prichádzajúce dáta sledovať v reálnom čase. Prvý prieskum, ktorý bol týmto spôsobom uskutočnený, zverejnili spoločnosti 29. januára 2019 a týkal sa tiež preferencií kandidátov na prezidenta.

V porovnaní s predchádzajúcim prieskumom sa v tomto prieskume podarilo výrazne zlepšiť kvalitu vzorky, a to vďaka inštrukciám, ktoré kuriéri dostali. Tiež sa podarilo zvýšiť rýchlosť zberania dát o viac ako polovicu.
Podstatou inovatívnosti prieskumu je rýchlosť zberu dát a možnosť reagovať promptne na aktuálne situácie a spoločenské zmeny doslova zo dňa na deň. V tomto prípade sa prieskum realizoval za menej ako 24 hodín po odstúpení Roberta Mistríka z kampane. Vzorku 1387 respondentov sa podarilo vyzbierať za rekordné štyri hodiny.